طرز تهیه دَرار ( دَلار معروف به نمک سبز) یکی از سوغاتی های گیلان

 

 

**************

مهم این نیست که در کجای این جهان ایستاده ایم ، مهم این است که در چه راستایی گام بر می داریم . هولمز درار ( دلار معروف به نمک سبز)از چاشنی های خوشمزه گیلان
دلار یا درار ( نمک سبز ) درست شده است از مخلوطی سبزی معطر که معمولا در گیلان وجود دارد و با گوجه سبز ترش - خیار - پرتقال ترش - سیب ترش - ماست و خیار - با سکنجبین مخلوط و با کاهو میل میکنند و هر خوردنی که با ذائقه مصرف کننده سازگار باشد .
برای تهیه درار ( دلار - نمک سبز ) از سبزی های نعناع - گشنیز - ( چوچاق و خالیواش ) استفاده میشود . که سبزی های چوچاق و خالیواش معمولا در روستا های شمالی یا خود رو است یا توسط روستائیان کاشته و در بازار های محلی عرضه میگردد .

 
مقادیر مورد نیاز :


۱ - سیزی نعناع ۲۰۰ گرم


۲- سبزی گشنیز ۲۰۰ گرم

۳- سبزی خالیواش ۱۰۰ گرم


۴- سبزی چوچاق ۱۰۰ گرم

 


ابتدا سبزی ها را خوب پاک کرده و کاملا می شوئیم و کاملا آبش را می گیریم و سپس بوسیله آسیاب برفی آنرا خورد می کنیم ( پوره ) ( در شهر های شمالی بوسیله ظرفی که به نمک یار معرف است کاملا می سایند ) آنگاه مواد سائیده شده را در یک ظرفی گود ریخته ( کاسه بزرگ ) و نمک را با آن اضافه و خوب هم می زنند . و مخلوط آماده را در ظرفی شیشه ای درب دارمی ریزیم و در یخچال قرار می دهیم و هر وقت مورد نیاز مصرف بود مصرف میکنیم . در خاتمه چند نکته را یاد آوری میکنم - در صورت در دسترس نبودن سبزی محلی ( چوچاق و خالیواش ) به همان مقدار از سبزی های دیگر به دلخواه استقاده میکنیم . مقدار اندازه نمک را هم با تستی که از این مواد بعمل می آوریم نباید زیادی شور گردد . امید وارم که مورد پسند علاقه مندان قرار گرفته باشد .

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 22 فروردين 1395برچسب:, | 14:9 | نویسنده : مهدیزاده |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اریک صدا